سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اللهم کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ من ساعات اللیل و النهار وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَمؤیدا حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً وعجل فرجه واجعلنا من شیعته یا ارحم الراحمین ...

فتیان 1412

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی صاحِبِ الدَّعوَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الأُصولِ الحَیدَرِیَّةِ وَ العِصمَةِ الفاطِمِیَّةِ وَ الحِلمِ الحَسَنِیَّةِ وَ الشَّجاعَةِ الحُسَینِیَّةِ وَ العِبادَةِ السَّجّادِیَّةِ وَ المَآثِرِ الباقِرِیَّةِ وَ الآثارِ الصّادِقِیَّةِ وَ العُلُومِ الکاظِمِیَّةِ وَ الحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ وَ الشُّهُبِ الجَوادِیَّةِ وَ الشُّرُوحِ الهادِیَّةِ وَ الهَیبَةِ الزَّکِیَّةِ وَ الغَیبَةِ المَهدِیَّةِ با صلوات بر محمد و آل محمد ... ورود شما را به وبلاگ فتیان 1412 گرامی می داریم

بررسی:

عرفا فرمایش امام صادق را به صورت دستورالعمل قرار دادند چنانچه سعدالدین فرغانی در مشارق الدراری از بعضی مشایخ، نقل کرده که اجماع شیوخ بر این است که ارکان سلوک راه حق، این چهار است. لذا سهل گفته است: «تمام خیر در چهار خصلت جمع شده است: صمت و جوع و سهر و عزلت». ابوطالب مکّی در قوت القلوب نیز اینها را توصیه می­کند و بعد از او ابن عربی رساله حلیة الابدال را در راستای این چهار اصل می­نگارد. فیض کاشانی نیز در آثار خود مثل زاد السالک این امور را برای سالک ضروری می­داند و پس از او شیخ حسین قلی همدانی این چهار را به صورت دستورالعمل به شاگردانش چنین توصیه می­کند که «الحذر الحذر من القواطع الاربعة، کثرة الکلام و کثرة الطعام و کثرة المنام و کثرة المجالسة مع الانام و علیک بتقلیبها و تبدیلها بذکر الله الملک العلّام فی اللّیالی و الایّام و السّلام.»[1] 

سید قاسم انوار در این باب گفته است:

صمت و جوع و سهر و عزلت و حزن مدام          

درب توفیق گشاید به رخ جمله انام[2]

اصل این جمله کمالات بجز مرشد نیست       

صدر صاحبدل کامل صفت بحر آشام

ابن سینا نیز بعد از تالیف قانون در اواخر عمرش زمانی که وارد همدان می­شود و با باباطاهر و صوفیان مرتبط می­شود برای این که نشان دهد وحدت رویه ای بین مسائل عرفانی و طبی هست رساله جودیه را که در واقع چکیده قانون و ره­آورد سالها تجربیات خود و اطباء قبل بوده مینویسد و مطالبی که خیلی از اهمیت برخوردار بوده در آنجا تأکید و به سلاطین جهت حفظ سلامتی­شان هدیه می­کند در این رساله به مهم­ترین مسأله که فضولات باشد و برای حفظ سلامتی و رسیدن به سعادت لازم است توجه خاصی شده و آنچه عرفا به عنوان چهار حجاب بدان اشاره کرده­اند شیخ الرئیس در طب بدان رسیده است. در واقع در پزشکی این چهار را برای سلامت و در تصوّف برای سعادت لازم می­دانند. در آئین زرتشتی هم همان طور که مرحوم زین العابدین شیروانی (مست علیشاه) در ریاض السیاحة به آن تصریح کرده، مدار ریاضت را بر پنج چیز می­دانند:

1- گرسنگی 2- خاموشی 3- بیداری 4- تنهایی 5- یاد یزدان.

روی هم رفته می­توان چنین بیان داشت که این پنجه جوانمردان همان ریاضت اسلامی است که از اسلام آدمی تا اسلام محمدی توصیه شده است و بازگشت تمام ریاضات اسلامی به این پنج قسم است.

مـردنت انـدر ریاضت زنـدگی است   

رنـج ایـن تـن، روح را پایندگی است

 

هان ریاضت را به جان شو مشتری 

چون سپردی تن به خدمت جان بری

 



5- « از برّنده­های چهارگانه بر حذر باش، زیادی گفتار و زیادی خوراک و زیادی خواب و زیادی نشست و برخاست با مردم و بر تو باد به برگرداندن و تبدیل اینها به ذکر خداوند در شبها و روزها والسلام.»

6- این مصرع به صورت دیگر نیز نقل شده: « ناتمامان جهان را بکند کار تمام». اما با توضیحاتی که خواهد آمد می­توان گفت مصرع بالا مناسب است.



[ دوشنبه 94/2/7 ] [ 10:34 صبح ] [ فتیان ]

نظر