سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اللهم کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ من ساعات اللیل و النهار وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَمؤیدا حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً وعجل فرجه واجعلنا من شیعته یا ارحم الراحمین ...

فتیان 1412

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی صاحِبِ الدَّعوَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الأُصولِ الحَیدَرِیَّةِ وَ العِصمَةِ الفاطِمِیَّةِ وَ الحِلمِ الحَسَنِیَّةِ وَ الشَّجاعَةِ الحُسَینِیَّةِ وَ العِبادَةِ السَّجّادِیَّةِ وَ المَآثِرِ الباقِرِیَّةِ وَ الآثارِ الصّادِقِیَّةِ وَ العُلُومِ الکاظِمِیَّةِ وَ الحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ وَ الشُّهُبِ الجَوادِیَّةِ وَ الشُّرُوحِ الهادِیَّةِ وَ الهَیبَةِ الزَّکِیَّةِ وَ الغَیبَةِ المَهدِیَّةِ با صلوات بر محمد و آل محمد ... ورود شما را به وبلاگ فتیان 1412 گرامی می داریم

چیزی که همیشه و از کودکی در گوش فرزندان جامعه اسلامی زمزمه می شود بحث اصول دین و فروع دین است اما به همین حد اکتفا شده و هیچگاه مفهوم آن روشن نگشته. همیشه شنیده ایم که گفته اند عقاید نسبت به اخلاق و اعمال، اصل است و اخلاق و اعمال نسبت به عقاید، فرع هستند یعنی تا اصول نباشد فروع فایده ای نداشته بلکه گاهی می توان گفت که مضر هم هست. می بینیم که نهضت سوادآموزی راه اندازی می شود و به پیر زن ها و پیر مردها الفبا آموزش می دهند که شاید هیچگاه به کارشان هم نیاید. نه اینکه آموزش و آموختن نباشد بلکه حرف در این است که چه چیزهایی را باید با توجه به اهمیتشان در اولویت قرار دهیم. پیرمرد یا پیر زن هشتاد ساله ای که آرام آرام باید بار خود را بسته و به سوی برزخ و قیامت برود کدامیک از عقاید یا الفبا مورد نیاز اوست؟ آیا در قبر از او الفبا می پرسند یا عقاید حقه را از او می خواهند؟ بلکه می توان گفت حتی در ابتدا از اعمال هم نمی پرسند بلکه از عقاید می پرسند. از اینکه پروردگارت چه کسی است؟ پیامبر تو کیست؟ امام تو کیست؟ آیا امیرالمومنین را به عنوان ولی الله، حجّة الله، وجه الله و ... قبول داری یا اینکه او را یک رئیس جمهور می دانی؟ آیا حضرت مهدی را باور داری؟ آیا رجعت را قبول داری؟ آیا به مقام و شفاعت اهلبیت معتقد هستی؟ و....

لذا نه تنها برای پیرها بلکه برای جوانان و نوجوانان هم آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد داشتن عقاید حقه است زیرا عقاید، اصل است و بدون اصل، فروع هم به درد نمی خورد. به همین دلیل همیشه اهل بیت عصمت و طهارت قبل از اینکه کودکان به بلوغ برسند و احکام عملی را اجرا کنند بر روی اندیشه آنها کار می کردند و آنها را با عقاید حقه آشنا می کردند چرا که اعمال، بدون پشتوانه عقاید، بنای روی آب است. نمازی که بدون اعتقاد به ولایت باشد جز خم و راست شدنی نیست. اصلاً تفاوت شیعه با غیر شیعه قبل از هر چیز به اعتقاد است. امروزه متأسفانه کسانی را می بینیم که یک بام و دو هوا دارند. عملشان ظاهراً شیعی است اما اعتقادشان غیر شیعی است. وضو را مثل امیرالمومنین می گیرند اما اعتقادشان اعتقاد معاویه است. ظاهر نمازشان مثل امیرالمومنین است اما باطن نمازشان مثل معاویه است. روزه شان را مثل امیرالمومنین میگیرند اما مثل امیرالمومنین فکر نمی کنند و اینها همه از سستی و کوتاهی های ما در زمینه پرداختن به مسائل اعتقادی است. داشتن عقاید حقه در جامعه آنقدر شیعه مهم بوده که بزرگانی مثل کاشف الغطاء، شیخ انصاری، میرزای قمی و ... قائل بودند که کسی که عقاید حقه را نداشته باشد اگر چه نماز و روزه خوبی هم داشته باشد فاسق است و خلود در جهنم دارد. این مطلب و این فتواها چیزی نیست که به راحتی از کنار آنها بگذریم.

امروزه دشمنان دریافته اند که برای از بین بردن هر چیزی باید اول، ریشه و اصل آن را از بین برد لذا برای از بین بردن دین و دینداری در ابتدا به ریشه و اصل حمله می کنند و سرمایه گذاری سنگینی دارند تا عقاید حقه، فراگیر نشود و در صدد هستند که جامعه را در غفلتی بزرگ فرو برند و متأسفانه در این هدفشان تا حد قابل ملاحظه ای به نتیجه هم رسیده اند به طوری که حتی متدیّنین ما هم آنقدر که به احکام عملی اهمیت می دهند به عقاید هیچ توجهی ندارند و اگر اندک افرادی هم پیدا شوند که در صدد به دست آوردن عقاید حقه برآیند آنها را مورد هجمه شبهات سنگین قرار می دهند و از آنجا که سنگرهای اعتقادی قوی در جامعه ما وجود ندارد بسیاری از اینها در بمباران شبهات اعتقادی از بین می روند و یا عقایدی ترکش خورده و ناقص و فلج پیدا می کنند که هیچ کس حتی حوزه ها هم نمی توانند آنها را درمان کنند چرا که دیگر حوزه های ما هم روی اعتقادات سرمایه گذاری نمی کنند و خودشان در اعتقادات، گیر دارند. و این است که عقاید حقه در جامعه یا نیست یا غلط و ناقص و بی محتواست. آیا اعتقاد غلط نسبت به خدا یا امام می تواند نجات بخش باشد؟ آیا کسی که امام را خدا می پندارد یا کسی که امام را یک آخوند می پندارد جزو افراط و تفریط کنندگان در عقاید نیست؟ آیا کسی که هنوز رئیس جمهور را رزّاق می پندارد در عقایدش مشکل ندارد؟ به همین دلیل است که ما باید نهضت آموزش عقاید را راه اندازی کنیم و عقاید حقه را طوری آموزش دهیم که از پیدایش مردار جاهلی جلوگیری کنیم. چرا که کسی که از دنیا برود و امام زمانش را نشناسد مردار جاهلی خواهد بود و کسی که امام را نشناخته، نشانگر این است که آموزش عقاید ندیده است. قبلاً علما در کنار رساله های عملیه که در احکام عملی نوشته می شد رساله های علمیه هم در عقاید حقه می نوشتند و در آن، کمترین عقایدی که یک مسلمان حقیقی باید داشته باشد به زبان ساده بیان می کردند تا حتی ضعیف ترین افراد هم آن را درک کنند.

پس ما باید اولاً عقاید حقهفرا گرفته و به آنها معتقد شویم و از طرفی عقاید باطله را از درونمان پاک نماییم و این مسئولیتی است بر یکایک شیعیان واجب است که عقاید حقه را بیاموزند و بیاموزانند.



[ شنبه 92/7/20 ] [ 12:0 عصر ] [ فتیان ]

نظر