بشر در عصر حاضر با روشهای جدیدی از درمان مواجه شده است که این روشها با وجود اینکه قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد اما تاکنون به صورت علمی به این مقدار که امروز فراگیر شده، فراگیر نشده بود. این روشها روشهایی است که با سایر روشهای معمول تفاوت دارد و رویی در عالم فراماده دارد. روشهای انرژی درمانی، پرتو درمانی، هیپنوتیزم درمانی، موسیقی درمانی و سایر درمانهایی که در حال گسترش نیز هستند. صرف نظر از اینکه چقدر از این روشها استفاده یا سوء استفاده شده و یا استفاده کنندگان چقدر صحیح و چقدر ناصحیح از این روشها بهره گرفته اند قدر مسلّم این است که اصل این روشها به صورت علمی ثابت شده و امکان آن، مورد قبول واقع گردیده است. با رشد عقلانی و معنوی بشر، قطعاً روشهایی بالاتر از روشهای مذکور که توسط انبیا و اولیا انجام می شده نیز به جمع روشهای حفظ صحت و درمانی خواهند پیوست بلکه سایر روشها را متروک خواهند نمود و خود مورد توجه قرار خواهند گرفت. روشهایی مثل دعا درمانی، ذکر درمانی و روشهای بسیار قدرتمندی که هنوز بشر نتوانسته کاملاً آنها را کشف و تحت کنترل درآورد. آنچه که می توان به طور قطع بیان کرد این است که همه این روشها فقط به جسم انسان محدود نخواهد شد بلکه برای درمان روح انسان نیز به کار خواهد گرفته شد. و در درمان بیماریهای اخلاقی از این روشها به کار برده خواهد شد. زیرا قاطبه بشر بالاخره به این نتیجه خواهد رسید که درمان جسم بدون درمان روح یا درمان روح بدون درمان جسم، او را به سعادت نخواهند رساند و حتماً باید ظاهر و باطن انسان با هم در سلامت باشند تا انسان بتواند به رشد و تعالی خود برسد. به همین دلیل بوده که در طب اسلامی، ادویه و ادعیه با هم استفاده می شده تا جسم و روح که اثر متقابل در هم دارند هر دو سلامتشان حفظ شده و اگر بیمار شده اند درمان شوند.
یکی از مهمترین روشهای حفظ صحت و درمان و رشد در میان اهل معرفت، ولایت درمانی است. ولایت درمانی، روشی است که به هیچ وجه، رد خور ندارد و حکم شاه کلید برای هر قفل بسته و حکم اکسیر برای هر ماده پست و ناچیز است تا آن را به گوهری نفیس تبدیل کند. نه تنها در درمان بلکه در حفظ صحت و حتی در رشد و نمو، اثری معجزه آسا دارد. و البته روشی بسیار ظریف و دقیق است که هر کس آن را اشتباهی استفاده کند یا بخواهد از آن سوء استفاده کند اثر معکوس خواهد دید و به ورطه هلاکت خواهد افتاد.
ساز و کار ولایت درمانی:
ولایت درمانی ساز و کاری بسیار ساده و متناسب با فطرت انسانی دارد که هر انسانی، قوی و ضعیف، می تواند از آن استفاده نماید البته به شرطی که آن را درست و بدون قصد سوء، انجام دهد. در این روش، مهمترین چیز، اتصال به شبکه ولایت و اجازه دادن به جریان ولایت در سراسر ظاهر و باطن انسان است. کسی که بتواند این کار را انجام دهد به راحتی بیماریهای جسمی و روحی اش توسط شبکه ولایت درمان خواهد شد که در برخی از موارد، فرد، شفاهای معجزه آسا را عیناً تجربه خواهد کرد. درمانها و شفاهایی که در مشاهد مشرفه ائمه اطهار و مزار اولیاء الله و محافل اهلبیت اتفاق می افتد نمونه هایی از این روش است.
نکته مهم این است که در این روش، فقط بحث درمان نیست بلکه حفظ صحت و رشد و نمو نیز هست. یعنی این روش، هم نقش محافظی (حفظ الصحت) دارد هم نقش علاجی (علاج المرض) دارد هم نقش تقویتی (رشد و نمو) دارد.
روش اتصال به شبکه ولایت:
ابتداءاً برای اتصال به شبکه ولایت چند چیز لازمه کار است:
1- باور و اعتقاد به این روش. یعنی کسی که منکر این روش است نمی تواند از آن بهره ور شود.
2- داشتن استادی که متصل به شبکه ولایت باشد. زیرا ولایت از خداوند متعال جاری می شود به ولیّ اعظم او می رسد و از او به سایر اولیاء که متصل به او هستند و همینطور رو به پایین می آید تا به کسانی می رسد که متصل به اولیاء هستند. به همین دلیل باید استادی پیدا کند که این استاد خودش مستقیماً یا با واسطه به امام معصوم متصل باشد و از این مسیر کسب ولایت کرده باشد. در غیر این صورت نمی توان از انرژی ولایت بهره برد زیرا کسی که خودش متصل نباشد (یعنی قطع باشد) نمی تواند جریان ولایت را به دیگران منتقل کند.
3- اجازه جریان ولایت و برطرف کردن موانع جریان:
عده ای هستند که در مقابل نیروی ولایت، تدافع نشان می دهند و از پذیرفتن آن، سر باز می زنند. چنین کسانی نمی توانند تحت درمان با ولایت قرار بگیرند. عده ای هم می خواهند بپذیرند اما موانعی دارند که این موانع مانند سدّی جلوی جریان ولایت را در درون آنها می گیرد. موانع جریان، موارد زیادی است که مهمترین آنها در اینجا عبارتند از: کبر، حرص، حسد، سوء ظن به خدا و مومنین، کینه از مومنین، محبت و علاقه به کافرین و فاسقین و منافقین، کفران (ناشکری)، جزع (بی صبری)، حبّ دنیا، عقوق والدین، تضییع حقوق صاحبان حق و ....
به طور کلی تمام گناهان می توانند مانعی برای جریان ولایت در درون باشند اما مواردی که اشاره شد مهمترین موانع هستند. البته خود این موانع نیز می توانند توسط ولایت درمانی برطرف و درمان شوند اما به شرطی که در موقعی که فرد می خواهد تحت درمان قرار گرفته و متصل شود حداقل در این موقع، سعی کند اصراری بر این موارد نداشته باشد و نیت کند که این موارد را نداشته باشد تا بتواند به جریان ولایت متصل شود و پس از آن به طور کامل و ریشه ای از این موانع و سایر بیماریها رها شود و به درمان کامل برسد. از این جهت، نیت در موقع عمل بسیار مهم و نقش کلیدی دارد.
4- اتصال صحیح و واقعی به شبکه ولایت.
یعنی شخص، واقعاً به شبکه ولایت متصل شده باشد و توهّم اتصال نداشته باشد. زیرا گاهی اوقات شخصی که قصد اتصال دارد به چیزی غیر از شبکه ولایت متصل می شود مانند اتصال به برخی از شیاطین و برخی از مدعیان ولایت که در واقع از اولیاء الله نیستند. گاهی هم شخص به ولایت متصل نیست و با خود می پندارد که به ولایت متصل شده است مثل کسانی که بدون استاد متصل، خود را متصل به ولایت می پندارند. لذا باید این اتصال واقعی باشد.
اما اتصال:
این اتصال و ارتباط، گاهی حسی است و گاهی فرا حسی است. حسی مانند اینکه ائمه اطهار یا برخی از اولیاء الله، دستی بر سر بیمار می کشیدند یا با او دست می دادند یا توسط میوه و غذایی که آن را لمس کرده بودند و یا حتی گاهی با تکلم و صوت، فرد بیمار را درمان می کردند و می کنند.
فرا حسی توسط حواس و قوای باطنی صورت می گیرد که در آن، فرد، حواس و قوای باطنی اش را به حواس و قوای باطنی شبکه ولایت متصل می کند و از این طریق درمان می شود. به همین دلیل بود که اهل معرفت به شاگردانشان دستور می دادند تا از قوه خیال که همه انسانها به راحتی از آن بهره ور هستند استفاده کنند و با قوه خیال به اساتیدشان متصل شده و درمان شوند. لذا دستور می دادند که شاگردانشان تصویر استادشان را در خیال خود مجسّم کنند و از انوار و امواج او بهره مند شوند. کسانی که قوی تر می شوند از عقل و قلب برای اتصال به شبکه ولایت استفاده می کنند اما در ابتدا همه از عقل و قلب برخوردار نیستند ولی از خیال برخوردارند لذا در ابتدا از قوه خیال استفاده می شود.
شرایط ولایت درمانی:
کسی که می خواهد از ولایت درمانی بهره ور شود باید پنج چیز را که اثری تامّ در اتصال دارند رعایت نماید که عبارتند از صمت و جوع و سهر و عزلت و حزن. هر قدر که این پنج اصل، بیشتر رعایت شود اثر درمانی ولایت نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. العاقل یکفیه الاشارة.
مراتب ولایت درمانی:
ولایت درمانی، مراتبی دارد. فرد در ابتدا اتصالش با ولایت در حد پایین و سطحی و ظاهری است. به مرور، این ارتباط و اتصال، عمیق تر و قویتر می شود و در نهایت به نهایت اعماق می رود. مرتبه اول را تعظیم گوییم. مرتبه دوم را توسل گوییم و مرتبه سوم را تمسّک گوییم. در مرتبه اول، ولایت را بزرگ می شمرند و با احترام و عظمت با آن برخورد می نمایند. در مرتبه دوم، در تحت ولایت در می آیند و اتصالشان کاملتر می شود. و در مرتبه سوم به طور کامل تحت ولایت در آمده بلکه در آن ذوب و فانی می شوند.
نحوه درمان و آمادگی برای اتصال:
شخص در ابتدا بیماریهای جسمی یا روحی خود را باید با بررسی خود (محاسبه) پیدا کند. اگر این بررسی را خودش هنوز یاد نگرفته و نمی تواند انجام دهد باید به دست متخصص یعنی استاد بسپارد. سپس مهمترین این بیماریها را مد نظر قرار دهد و درمان و تمرینات را شروع نماید.
تمرینی ساده برای همه:
بعد از نماز و تعقیبات که روح، آماده اتصال است رو به قبله بنشیند. چشمان خود را ببندد و چند نفس عمیق بکشد و تمام تنش ها و ناراحتی های ذهنی را رها کند تا در آرامش نسبی قرار گیرد. بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و از خداوند تشکر کند که به او توفیق داده که بتواند متصل به ولایت شود. بعد بر اولیای برگزیده خدا که محمد و آل محمد هستند صلوات بفرستد و اعلام بیزاری از دشمنان آنها بنماید زیرا این دشمنان اولیاء الله هستند که مانع اتصال به ولایت بوده و هستند. بعد تصویر استاد خود را که یکی از اولیای الهی است که متصل به شبکه ولایت بوده و انرژی ولایت از او منتقل می شود مجسّم کند. می تواند استاد خود را در مکانی آرام و زیبا که دوست دارد مجسّم کند. جاهایی مثل مزار ائمه اطهار یا مساجدی مثل مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجدکوفه، مسجد سهله، مسجد جمکران و سایر مساجد. یا در مکانهایی که مخلوقات زیبای الهی در آنجا هستند مثل کوه ها و جنگلها و دریاها و آبشارها و رودخانه ها و باغها و بستانها و ...
بعد که استادش را مجسّم کرد به او به نحو شایسته عرض سلام و ادب کند و از فرصتی که برای او اختصاص داده سپاسگذاری کند و با کمال ادب و با کلامی لطیف و با نزاکت و احترام، به او بیماریها و مشکلاتش را بگوید و از او درخواست کند که به اذن خداوند و پیامبر و اهلبیتش این بیماریها را شفا داده و به جای این بیماریها سلامتی و صفات خوب را جایگزین کند. سپس با کمال آرامش و متانت، منتظر باشد که از طرف استاد به او امواج و انوار الهی برسد که او را از بیماریها و صفات پلید خلاص می کند و احساس کند که این امواج و انوار به او برخورد کرده و در درون او جاری می شود و او را از آلودگی ها پاک، از بیماریها شفا و از مشکلات رهایی می بخشد.
اگز در این بین، توهمات به سراغش آمد به آنها توجهی نکند و به آرامی به استاد و امواج و انوارش توجه کند و اگر دچار حواس پرتی شد به آرامی دوباره حواس خود را جمع کند و به استادش توجه کند و از اینکه در اوایل، زیاد دچار حواس پرتی می شود نگران نباشد زیرا این امری طبیعی است و به مرور زمان بر طرف می شود.
بعد از چند دقیقه که احساس کرد وقت مرخص شدن از نزد استاد است از او تشکر کند و از خداوند درخواست کند که باز هم توفیق پیدا کند که دوباره به استادش متصل شود. سپس تصور کند که از نزد استاد دارد باز می گردد و بر سر سجاده خود نشسته است. خیلی آرام و خوشحال از این تجربه و دیدار، چشمان خود را باز نموده، چند دقیقه آرام بنشیند و بعد به کارهای عادی روزانه خود بپردازد.
تمرینهای مشابه و برخی تمرینات پیشرفته تری هم هست که می توان با تلمّذ نزد اولیاء الله، از آنها فرا گرفت.
[ دوشنبه 95/6/29 ] [ 10:16 عصر ] [ فتیان ]