سفارش تبلیغ
صبا
اللهم کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ من ساعات اللیل و النهار وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَمؤیدا حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً وعجل فرجه واجعلنا من شیعته یا ارحم الراحمین ...

فتیان 1412

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی صاحِبِ الدَّعوَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الأُصولِ الحَیدَرِیَّةِ وَ العِصمَةِ الفاطِمِیَّةِ وَ الحِلمِ الحَسَنِیَّةِ وَ الشَّجاعَةِ الحُسَینِیَّةِ وَ العِبادَةِ السَّجّادِیَّةِ وَ المَآثِرِ الباقِرِیَّةِ وَ الآثارِ الصّادِقِیَّةِ وَ العُلُومِ الکاظِمِیَّةِ وَ الحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ وَ الشُّهُبِ الجَوادِیَّةِ وَ الشُّرُوحِ الهادِیَّةِ وَ الهَیبَةِ الزَّکِیَّةِ وَ الغَیبَةِ المَهدِیَّةِ با صلوات بر محمد و آل محمد ... ورود شما را به وبلاگ فتیان 1412 گرامی می داریم

امام شناسی یکی از واجبات اعتقادی بلکه از اوجب واجبات محسوب می گردد و یک شاخه از مباحث امام شناسی، شناخت فضائل ائمه اطهار خصوصاً امیرالمومنین صلوات الله علیه به عنوان سید الاوصیاء است و بر اهل علم پوشیده نیست که امام شناسی با تمام شاخه هایش یکی از علوم و دارای اصول و قواعدی است. با این بیان، قطعاً بحث آشنایی با فضائل هم دارای اصول و قواعدی است و یک علم است. آن هم علمی که دانستنش حداقل در حد کلیات بر شیعیان واجب عینی است. اما متأسفانه دیده می شود که در جامعه با فضائل امیرالمومنین یا آشنایی نیست یا اشتباهاتی در این زمینه وجود دارد و تابع اصول و قواعد این علم نمی باشد.

در مورد فضائل امیرالمومنین دو نکته مهم را باید بدانیم: 1- ایشان دارای فضائلی است. 2- فضائل ایشان برای هیچ کس جز حق تعالی قابل شمارش نیست.

لذا نسبت به فضائل امیرالمومنین سه گروه دیده می شود. گروهی قائل به فضائل امیرالمومنین نیستند. و گروهی که قائل به فضائل امیرالمومنین هستند اما آنها را محدود به تعداد مشخصی می دانند. و گروهی که قائل به فضائل امیرالمومنین هستند و این فضائل را غیر قابل شمارش می دانند و این گروه سوم هستند که صراط مستقیمی هستند و گروه اول، مغضوبین و گروه دوم ضالین هستند.

دشمنان امیرالمومنین برنامه ریزی کرده اند که غیر شیعه، قائل به فضائل مولا نباشند و برای داخل شیعه که نمی توانند آنها را منکر فضائل امیرالمومنین کنند برنامه دیگری دارند و آن اینکه فضائل مولا امیرالمومنین را محدود بدانند. در حالی که طبق روایات رسول الله و عترت طاهره، فضائل امیرالمومنین «لاتُحصی» و غیر قابل شمارش است. زیرا ایشان مظهر تام اسماء و صفات الهی و وجه الله است به همین دلیل به عنوان واسطه خالق با مخلوقین از ابتدای خلقت تا به امروز و تا وقتی که نظام خلقت برپاست فیض ایشان به مخلوقات می رسد و هر لحظه فیضی از ایشان به مخلوقات می رسد که در هر فیضی، فضیلتی قرار دارد. و به همین دلیل است که فضائل امیرالموئمنین بیشمار است و حتی هم اکنون هم از ایشان فضیلتهایی صادر می شود که کرامات و معجزات ایشان نمونه کوچکی از این مسئله است. احاطه ایشان بر تمام عوالم و افاضه هایی که در تمام این عوالم دارند همچنان ادامه دارد چنانچه در برخی از روایات داریم که ملائکه ای خدمت رسول الله می رسیدند و اظهار می داشتند که در عالم مربوط به خودشان از امیرالمومنین فیض می گیرند و این فضائل هم اکنون هم در همه عوالم جاری است به همین دلیل در کتب مناقب و فضائل، فصلی با عنوان فضائل امیرالمومنین قبل از تولد و فصلی با عنوان فضائل امیرالمومنین بعد از شهادت وجود دارد که نشان دهنده بیشمار بودن و استمرار فضائل امیرالمومنین است.



[ دوشنبه 97/5/1 ] [ 10:57 صبح ] [ فتیان ]

نظر