سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اللهم کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ من ساعات اللیل و النهار وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَمؤیدا حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً وعجل فرجه واجعلنا من شیعته یا ارحم الراحمین ...

فتیان 1412

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی صاحِبِ الدَّعوَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الأُصولِ الحَیدَرِیَّةِ وَ العِصمَةِ الفاطِمِیَّةِ وَ الحِلمِ الحَسَنِیَّةِ وَ الشَّجاعَةِ الحُسَینِیَّةِ وَ العِبادَةِ السَّجّادِیَّةِ وَ المَآثِرِ الباقِرِیَّةِ وَ الآثارِ الصّادِقِیَّةِ وَ العُلُومِ الکاظِمِیَّةِ وَ الحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ وَ الشُّهُبِ الجَوادِیَّةِ وَ الشُّرُوحِ الهادِیَّةِ وَ الهَیبَةِ الزَّکِیَّةِ وَ الغَیبَةِ المَهدِیَّةِ با صلوات بر محمد و آل محمد ... ورود شما را به وبلاگ فتیان 1412 گرامی می داریم

هر انقلابی دارای اهداف و آرمانهایی است که اساساً انقلابها برای رسیدن به آن اهداف و آرمانها به راه می افتند. هنگامی که یک انقلاب به رهبری یک عالم دینی شکل می گیرد از آنجا که علما وارثان انبیا هستند طبیعتاً اهداف و آرمانهای چنین انقلابی بر اساس اهداف و آرمانهای انبیا تئوریزه و پایه ریزی می شود. در قرآن کریم هدف انبیا چنین عنوان شده که وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏ ( نحل / 37 ) ( ما در هر امتی رسولی را مبعوث کردیم که الله را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید ). مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه نیز بر اساس اهداف انبیا که برقراری حکومت الله و اجتناب از طاغوت است، انقلاب اسلامی ایران را بر مبنای رهبری ولایت فقیه به راه انداخت تا مقدمه و زمینه ای برای برقراری حکومت امام معصوم باشد.

ضرورت مبارزه با طاغوت

طبق آیه 256 و 257 سوره بقره کفر به طاغوت مقدم بر ایمان به الله آمده و تا وقتی طاغوت هست خروج از ظلمت و رسیدن به نور امکان ندارد. فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ‏ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها .....

اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ‏ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ

لذا تحقق حکومت الله بستگی به مبارزه با طاغوت دارد. مرحوم امام که برخوردار از قوه فرقان (تشخیص حق و باطل از روی تقوا) و فراست ( بصیرت باطنی ) بود این را به خوبی درک کرده و طاغوت را به خوبی شناخته و مبارزه با آن را شروع کرد.

طاغوتها در قرآن

قران کریم در همین راستا طاغوت را معرفی کرده و طاغوتهای سه گانه را در داستان حضرت موسی سلام الله علیه معرفی کرده وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا وَ سُلْطانٍ مُبینٍ 

إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ‏ وَ قارُونَ ( غافر / 23 و 24 )

فرعون سردمدار طاغوت سیاسی، قارون سردمدار طاغوت اقتصادی و هامان سردمدار طاغوت فرهنگی است که حضرت موسی با هر سه به مبارزه می پردازد تا حکومت الله برقرار گردد.

اقدامات امام خمینی در مبارزه با طاغوت

نهضت کامل، نهضتی است که با هر سه طاغوت به مبارزه بپردازد. قیامهایی بوده اند که بر علیه یکی از این طاغوتها به راه افتاده اند اما چون با انواع دیگر طاغوتها مبارزه نکرده اند پس از مدتی دچار همان طاغوت اما به شکل و صورت دیگر شده اند. فساد هر یک از طاغوتها کمتر از فساد دیگر طاغوتها نیست با توجه به همین موضوع مرحوم امام خمینی نهضت خود را با طاغوت سیاسی شروع کرد و برای برقراری نظام ولایت فقیه، بر علیه نظام طاغوتی شاهنشاهی به مبارزه برخواست و پس از سالها جهاد و ایثار، سرانجام در 22 بهمن ماه 1357 نظام طاغوتی شاهنشاهی سرنگون شد و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه برقرار گردید.

در ادامه مرحوم امام به راه اندازی ارگانهایی برای مبارزه با طاغوت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دست زد. تشکیل بسیج مستضعفین و کمیته امداد امام خمینی در راستای برچیده شدن طاغوت اقتصادی و نهاد انقلاب فرهنگی نیز یکی از اقدامات امام راحل برای مبارزه با طاغوت فرهنگی بود. در کنار اینها سازمانها و نهادهای دیگر نیز در حمایت و هم راستا با این نهادها و ارگانها برای برچیده شدن طاغوتهای سه گانه یعنی طاغوت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی راه اندازی شد.

تجلی مبارزه با طواغیت ثلاثه (طاغوتهای سه گانه) در نهضت امام خمینی

در جهان کنونی هر سه طاغوت هستند و صهیونیزم بین الملل در صدد اشاعه هر سه طاغوت است. سه کشور صهیونیستی سردمدار طواغیت ثلاثه هستند که مرحوم امام خمینی در جهت رسیدن به آرمان جهان عاری از طاغوت، با هر سه به مبارزه برخواست. امروزه استکبار سیاسی که برخاسته از طاغوت سیاسی است در دستان امریکاست. استکبار اقتصادی که برخاسته از طاغوت اقتصادی است در دست رژیم غاصب فلسطین اشغالی است و استکبار فرهنگی که برخاسته از طاغوت فرهنگی است در دست انگلیس است و شعارهای مرگ بر امریکا، مرگ بر صهیونیزم و مرگ بر انگلیس که انقلابیون با الهام از فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی و در امتداد تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی بعد از هر نماز سر می دادند از همین تفکر ضد طاغوتی نشأت گرفته بود.

سبک زندگی اسلامی و طواغیت ثلاثه

تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی که همان رسیدن به آرمانشهری است که سبک زندگی اسلامی در آن حاکم است و اولیای الهی به دنبال تشکیل آن بوده اند، در گرو ریشه کنی طواغیت ثلاثه است. به عبارتی جامعه ای که سبک زندگی اسلامی دارد جامعه ای است که عاری از طواغیت ثلاثه است.

برپایی نهضت یک طرف و حفظ آن و رساندنش به دست قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه بحثی دیگر است که در کلام پیر جماران و مقام معظم رهبری بارها و بارها به آن تأکید شده و هم اکنون و در این برهه زمانی، برداشتن این بار بر عهده ماست. اگر مرحوم امام بارها و حتی در وصیتنامه خود به طواغیت ثلاثه اشاره کرده و هشدار می دادند که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و لیبرالها بیافتد برای همین است که هنوز تا برپایی دولت کریمه مهدوی، مظاهر طواغیت ثلاثه هستند و در صدد بازپس گیری سنگرهای کلیدی نظام در قوای مجریه، مقننه و قضائیه هستند تا بتوانند حاکمیت نظام ولایت فقیه را براندازی کنند. امروز فرعونها و قارونها و هامانها هنوز هستند و نمونه های آنها را با اندک دقتی می توانیم ببینیم و اگر افزایش بصیرت سیاسی و بصیرت اقتصادی و بصیرت فرهنگی نداشته باشیم خودمان هم دانسته یا نادانسته در جبهه طاغوت با اشراف و لیبرالها و تمام گروههای طاغوتی درانواع مختلفش همراه می شویم و این زنگ خطری است که نباید از آن غافل شویم.

پیامدهای سلطه طواغیت ثلاثه

غافل شدن از اهداف و آرمانهای انقلاب، نتیجه ای جز سلطه طواغیت ثلاثه را نخواهد داشت و فسادی که طاغوتها به بار می آورند بیشتر از آن خواهد بود که به شماره آید. هنگامی که طاغوتها سلطه پیدا کنند حداقل دو آفت را به همراه می آورند که یکی فقر و دیگری تکاثر است که دو طرف افراط و تفریط عدل و قسط هستند. فقر سیاسی نتیجه طاغوت سیاسی، فقر فرهنگی نتیجه طاغوت فرهنگی و فقر اقتصادی نتیجه طاغوت اقتصادی است. نه تنها فقر نتیجه طاغوت بلکه تکاثر هم قطب دیگر فساد طاغوت است. فقر و تکاثر هر دو پیامدهای طاغوت هستند و عدل و قسط هنگامی به منصه ظهور خواهد رسید که طاغوتها ریشه کن گردند. جامعه اسلامی جامعه ای منهای فقر و تکاثر است.

برای مبارزه با فقر و تکاثر و نهادینه کردن عدل و قسط باید به ترویج فرهنگی بپردازیم که فقر و تکاثر را خواهد شکست. ترویج فرهنگ کفاف که حد وسط فقر و تکاثر است کمر طاغوت را خواهد شکست. اگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود که خدایا به پیروان ما عفاف و کفاف عنایت کن برای برپایی عدل و قسط و ریشه کن کردن فقر و تکاثر بود و پیروان راستین قرآن و عترت طبق همین موازین زندگی می کردند و در عصر ما این فرهنگ در زندگی مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب کاملاض مشهود است.

اهرمهای طواغیت ثلاثه برای جلوگیری از تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب

طواغیت ثلاثه برای بازگشت به سلطه خود و باقی ماندن بر آن از اهرمهایی بهره می برند که مهمترین آنها سه چیز است: قدرت، اهرم طاغوت سیاسی؛ ثروت، اهرم طاغوت اقتصادی و شهرت، اهرم طاغوت فرهنگی است. انحصار قدرت و ثروت و شهرت در دست یک گروه و عده ای محدود، توازن و اعتدال را در جامعه از بین خواهد برد و فقر و تکاثر را در پی خواهد داشت. سیاست واقتصاد و فرهنگ اسلامی برای جلوگیری از تجمع و انحصار قدرت و ثروت و شهرت در دست یک عده انحصار طلب است و باید هر چه بیشتر روی اقتصاد و فرهنگ و سیاست اسلامی برای داشتن نظامی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی کار شود و انتظار می رود که این کار بیشتر توسط علما و مراجع عظام در سطح دروس خارج مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد و در کنار پرداختن به جزئیات مسائلی مثل صلات و نکاح و ... به بررسی مسائل کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز پرداخته شود.

طواغیت ثلاثه در درون

بر اساس اندیشه اهلبیت عصمت و طهارت، بدیها فقط در بیرون نیستند بلکه در درون انسانها نیز نمود دارند. طواغیت ثلاثه نیز که بنیانهای کفر هستند در درون هر کسی می توانند حاکم باشند و او را فردی طاغوتی کنند. به همین دلیل مرحوم امام راحل همیشه توصیه اکید به جهاد با نفس و تزکیه اخلاق خصوصا در جوانان می کردند. چرا که اگر افراد مهذّب نشوند افرادی طاغوتی خواهند شد و همین افراد طاغوتی هستند که جامعه طاغوتی را پدید می آورند. در روایات اهلبیت اصول کفر در درون سه چیز برشمرده شده است. کبرو حرص و حسد. کبر، مظهر طاغوت فرهنگی و حرص، مظهر طاغوت اقتصادی و حسد مظهر طاغوت سیاسی است. این سه خصلت بذرهای کفر و طاغوت در درون هستند که کسانی که به دنبال استقرار حکومت الله و برچیده شدن طاغوت هستند در ابتدا باید از درون خودشان با کبر و حرص و حسد به جهاد بپردازند تا در بیرون هم در جهاد با طواغیت ثلاثه به پیروزی دست یابند.

«کسی از سیم خاردارهای دشمن می تواند عبور کند که از سیم خاردارهای نفس خود عبور کرده باشد» (شهید چیت سازیان)

نتیجه

در هر حال شناخت معیارها و مصداقهای طواغیت ثلاثه و مبارزه با آنها ضرورتی است که همه دلسوزان و دوستداران تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب باید برای آن وقت و سرمایه بگذارند که فرموده اند: کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.

 



[ شنبه 94/11/24 ] [ 6:37 عصر ] [ فتیان ]

نظر